Biografie



An Janssens, mezzo sopraan,


studeerde dwarsfluit, piano en zang aan de Stedelijke Muziekacademie te Wilrijk. Aan het Lemmensinstituut behaalde ze haar Meesterdiploma voor zang en kamermuziek alsook haar aggregaatsdiploma o.l.v. Dina Grossberger en Werner Van Mechelen. Om zich te vervolmaken volgde ze verscheidene meestercursussen bij o.a. Mia Besselinck, Stephanie Friede en Jard Van Nes. In de Specialisatie-opleiding kamermuziek-zang aan het Koninklijk Conservatorium Brussel werd ze begeleid door Lena Lootens en Dirk Vermeulen. Momenteel laat ze zich coachen door Martine Reyners. 

Zij was mede-oprichtster van “ ’t Muziekburo vzw”. Dit ensemble werkte verscheidene projecten uit waaronder “Das Weib macht keine Kunst, aber den Künstler”, een totaal-voorstelling rond de figuur van Alma Mahler, in samenwerking met actrice Greet Samyn en regisseur Charlotte Vanhecke ( coproductie met het RITS). 

Als soliste trad ze op met verscheidene ensembles waaronder het “Jugendspiel-ensemble”, “Juniorenorkest Antwerpen”, “EuropaChorakademie”,  “Singakademie zu Berlin”, “Arti Vocali” , “Aquarius” en het "Vlaams Muziektheater".  Ze vertolkte de rol van "Guillaume" in "Le secret de Fortunio" van J.Offenbach in een regie van Jos Verlinden en de rol van Rosina in "La finta semplice" van W.A.Mozart o.l.v. Michel Tilkin.  Ze werkte mee als soliste aan de uitvoering van de 8e Symphonie van H.W.Henze  met de Academia Santa Cecilia te Rome o.l.v. Vladimir Jurowski. In 2016 vertolkte ze voor het Vlaams Muziektheater de rol van Lia San in de operette "Viktoria en haar Huzaar". In 2018 zal ze voor hetzelfde gezelschap de rol van Adelaide in de “Vogelhandelaar” voor haar rekening nemen. 

Ze is regelmatig te gast als extra koorzanger bij de Koninklijke Muntschouwburg, Brussel. Daarnaast is ze vast verbonden aan Aquarius, kamerkoor met een warm hart voor eigentijdse muziek, o.l.v. Marc Michael De Smet.  Sinds 2003 is ze verbonden aan de EuropaChorAkademie o.l.v. Joshard Daus waardoor ze de mogelijkheid krijgt samen te werken met dirigenten zoals Sylvain Cambreling, Mark Minkowski, Michael Gielen, Paavo Järvi en Gustavo Dudamel. Zij verleende haar medewerking aan de producties van o.a. “La Traviata"  o.l.v. Daniel Harding en “Die Entführung aus dem Serail" o.l.v. Marc Minkowski tijdens het “Festival d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence”. Ze werkte mee aan producties van verscheidene Belgische en Duitse ensembles waaronder het Capella Sancti Michaelis, Il Fondamento, I Fiamminghi, Konzertchor Darmstadt en “Internationale Bachakademie, Stuttgart” o.l.v. Helmuth Rilling. Ze werkte mee als koriste aan de DVD-productie van “Lohengrin”, o.l.v. Kent Nagano, in het “Festspielhaus”, Baden Baden en aan de DVD-productie van het requiem van Verdi, o.l.v. Placido Domingo. Ze werkte mee aan verscheidene producties van zomerperiode Alden Biesen waaronder Traviata, Die Fledermaus en Die Lustige Witwe. 

Als stemcoach is ze vast verbonden aan het gemengd koor Arti Vocali, o.l.v. Dirk De Nef. Ze werkt geregeld als stempedagoge samen met verscheidene amateurkoren in opdracht van Koor en Stem. In 2015-2016 was ze jurylid voor het Provinciaal Koortornooi West-Vlaanderen. 
Door de jaren heen bouwde ze haar eigen zangklas uit. 

Ze is dirigente van het koor verbonden aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Antwerpen en dirigente van Vokalia, het koor verbonden aan KUL departement Sint-Andries, Antwerpen. In het seizoen 2017-2018 zal ze eveneens het koor van het Vlaams Muziektheater voorbereiden voor de productie van De Vogelhandelaar.